Kortyzol w naszym organizmie
2014-11-04 13:24

Kortyzol jest to hormon sterydowy, który produkowany jest w organizmie przez nadnercza. Jego podstawowym zadaniem jest zwiększanie poziomu glukozy we krwi, podczas przemiany aminokwasów w glukozę.

 

Dodatkowo nasila on rozpad białek kurczliwych w mięśniach szkieletowych powodując tzw. katabolizm oraz zwiększa uwalnianie się do krwi wolnych kwasów tłuszczowych. Poziom kortyzolu wraz z poziomem testosteronu w bardzo dużym stopniu wpływają na sylwetkę naszego ciała, a w szczególności na ilość tkanki tłuszczowej. Zarówno testosteron jak i kortyzol posiadają te same receptory, z jakimi się łączą, w efekcie czego, jeśli jeden z nich się połączy, dla drugiego nie będzie już miejsce. Stąd też im większy poziom kortyzolu tym mniejszy poziom testosteronu, a co za tym idzie mniej mięśni, a większa ilość tkanki tłuszczowej. Co więcej Kortyzol negatywnie wpływa na wrażliwość insulinową, jaka jest ściśle powiązana z otyłością brzuszną. Na nadmiar kortyzolu narażone są przede wszystkim osoby, które żyją w ciągłym stresie oraz osoby, które nie są w stanie zapewnić odpowiedniej równowagi pomiędzy aktywnością zawodową, a relaksem. Wzrost kortyzolu spowodowany jest również niedosypianiem.

 

Trening a kortyzol.
Trening zarówno tlenowy jak i beztlenowy podnosi kortyzol, dzieje się tak, gdyż trening wywołuje stres w ciele, jednak w przypadku treningu siłowego jest dobrą rzeczą, ponieważ pobudza nasze ciało do adaptacji, w efekcie rosną mięśnie oraz siła. Wraz z kortyzolem, wzrastają również hormony anaboliczne, jednak trening tlenowy (aerobowy) w znacznie mniejszym stopniu niż trening siłowy pobudza testosteron, natomiast zwiększa kortyzol. W trakcie wykonywania lekkich ćwiczeń fizycznych z niewielkim obciążeniem nie dochodzi do wielkich zmian stężenia kortyzolu we krwi, sytuacja ma ta miejsce dopiero podczas treningów z dużym obciążeniem. Im bardziej intensywny wysiłek fizyczny, tym większe stężenie kortyzolu. Warto pamiętać także, że im dłuższy czas trwania treningu o dużej intensywności tym większy poziom kortyzolu. Systematyczne wykonywanie treningów nie prowadzi do zmiany spoczynkowego stężenia kortyzolu we krwi. Ale wysiłkowy wzrost ilości kortyzolu we krwi jest większy u osób nietrenujących, niż u osób systematycznie ćwiczących.

 

Wpływ kortyzolu na redukcję tkanki tłuszczowej?
Zarówno wysoki poziom kortyzolu jak i jego niski poziom mogą sprawić, że osoba chcąca się odchudzić będzie miała z tym nie lada problem. Wysoki poziom tego hormonu powoduje podniesiony poziom glukozy we krwi, który wpływa na hormony tarczycy w efekcie czego może nastąpić niedoczynność tarczycy, a w związku z tym zwolnienie metabolizmu. Wolny metabolizm, powoduje powolną redukcję tkanki tłuszczowej. Co więcej zmniejsza się również zdolność organizmu do wykorzystywania insuliny, a same skoki poziomu glukozy wywołane wzrostem kortyzolu niosą za sobą skoki insuliny, co w konsekwencji może prowadzić do insulinoodporności. Insulinoodporność równoznaczna jest z brakiem redukcji. Z kolei niski poziom kortyzolu często powiązany jest z niskim poziomem glukozy we krwi, który jest sygnałem dla organizmu do zaprzestania wydzielania kortyzolu. O ile nie chcemy mieć wysokiego poziomu kortyzolu to za niski poziom również jest niebezpieczny. Jest to hormon niezbędny chociażby do regeneracji czy prawidłowego wydzielania innych hormonów np. melatoniny.

Źródło: http://www.laboratoriumciala.pl/artykul/9/kortyzol-w-naszym-organizmie.html