Kortyzol w naszym organizmie
13:24, 04 listopada 2014 0 komentarzy

Kortyzol jest to hormon sterydowy, który produkowany jest w organizmie przez nadnercza. Jego podstawowym zadaniem jest zwiększanie poziomu glukozy we krwi, podczas przemiany aminokwasów w glukozę.

 

Dodatkowo nasila on rozpad białek kurczliwych w mięśniach szkieletowych powodując tzw. katabolizm oraz zwiększa uwalnianie się do krwi wolnych kwasów tłuszczowych. Poziom kortyzolu wraz z poziomem testosteronu w bardzo dużym stopniu wpływają na sylwetkę naszego ciała, a w szczególności na ilość tkanki tłuszczowej. Zarówno testosteron jak i kortyzol posiadają te same receptory, z jakimi się łączą, w efekcie czego, jeśli jeden z nich się połączy, dla drugiego nie będzie już miejsce. Stąd też im większy poziom kortyzolu tym mniejszy poziom testosteronu, a co za tym idzie mniej mięśni, a większa ilość tkanki tłuszczowej. Co więcej Kortyzol negatywnie wpływa na wrażliwość insulinową, jaka jest ściśle powiązana z otyłością brzuszną. Na nadmiar kortyzolu narażone są przede wszystkim osoby, które żyją w ciągłym stresie oraz osoby, które nie są w stanie zapewnić odpowiedniej równowagi pomiędzy aktywnością zawodową, a relaksem. Wzrost kortyzolu spowodowany jest również niedosypianiem.

 

Trening a kortyzol.
Trening zarówno tlenowy jak i beztlenowy podnosi kortyzol, dzieje się tak, gdyż trening wywołuje stres w ciele, jednak w przypadku treningu siłowego jest dobrą rzeczą, ponieważ pobudza nasze ciało do adaptacji, w efekcie rosną mięśnie oraz siła. Wraz z kortyzolem, wzrastają również hormony anaboliczne, jednak trening tlenowy (aerobowy) w znacznie mniejszym stopniu niż trening siłowy pobudza testosteron, natomiast zwiększa kortyzol. W trakcie wykonywania lekkich ćwiczeń fizycznych z niewielkim obciążeniem nie dochodzi do wielkich zmian stężenia kortyzolu we krwi, sytuacja ma ta miejsce dopiero podczas treningów z dużym obciążeniem. Im bardziej intensywny wysiłek fizyczny, tym większe stężenie kortyzolu. Warto pamiętać także, że im dłuższy czas trwania treningu o dużej intensywności tym większy poziom kortyzolu. Systematyczne wykonywanie treningów nie prowadzi do zmiany spoczynkowego stężenia kortyzolu we krwi. Ale wysiłkowy wzrost ilości kortyzolu we krwi jest większy u osób nietrenujących, niż u osób systematycznie ćwiczących.

 

Wpływ kortyzolu na redukcję tkanki tłuszczowej?
Zarówno wysoki poziom kortyzolu jak i jego niski poziom mogą sprawić, że osoba chcąca się odchudzić będzie miała z tym nie lada problem. Wysoki poziom tego hormonu powoduje podniesiony poziom glukozy we krwi, który wpływa na hormony tarczycy w efekcie czego może nastąpić niedoczynność tarczycy, a w związku z tym zwolnienie metabolizmu. Wolny metabolizm, powoduje powolną redukcję tkanki tłuszczowej. Co więcej zmniejsza się również zdolność organizmu do wykorzystywania insuliny, a same skoki poziomu glukozy wywołane wzrostem kortyzolu niosą za sobą skoki insuliny, co w konsekwencji może prowadzić do insulinoodporności. Insulinoodporność równoznaczna jest z brakiem redukcji. Z kolei niski poziom kortyzolu często powiązany jest z niskim poziomem glukozy we krwi, który jest sygnałem dla organizmu do zaprzestania wydzielania kortyzolu. O ile nie chcemy mieć wysokiego poziomu kortyzolu to za niski poziom również jest niebezpieczny. Jest to hormon niezbędny chociażby do regeneracji czy prawidłowego wydzielania innych hormonów np. melatoniny.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
0 komentarzy