Makroskładniki diety - tłuszcze
09:49, 17 lutego 2015 0 komentarzy

Tłuszcze, lipidy to naturalne związki organiczne nierozpuszczalne w wodzie. Dzielą się na dwie grupy pochodzenia roślinnego czyli oleje i zwierzęcego występujące w maśle, słoninie i smalcu. Są najbardziej skondensowanym źródłem energii gdyż każdy gram tłuszczu dostarcza aż 9 kcal.

 

Dzięki tłuszczom możliwe jest dostarczenie witamin A, D, E i K, które rozpuszczają się tylko w lipidach. W procesie przemiany materii tłuszcze rozkładają się na wolne kwasy tłuszczowe, których dalszy rozkład wiąże się z wytworzeniem energii. Jeżeli jednak dostarczymy zbyt dużo tłuszczu zostanie on zmagazynowany pod postacią tkanki tłuszczowej. W zjawisku tym dużą rolę odgrywają także węglowodany.

 

Tłuszcze gromadzą w naszym organizmie także wodę. Około 30-50% tkanki tłuszczowej to właśnie woda. Spalenie 100g tłuszczu uwalnia około 107g wody. Tłuszcze są wygodnym i głównym źródłem materiału zapasowego, ponieważ umożliwiają robienie dłuższych przerw między posiłkami, podczas pracy, umożliwiają utrzymywanie temperatury ciała. Dzięki spożywaniu tłuszczy organizm może prowadzić oszczędną gospodarkę białkami i witaminami z grupy B. Powodują one także uczucie sytości poprzez hamowanie wydzielania soku żołądkowego. Nadają smak potrawom. Pełnią również funkcję budulcową, gdyż są składnikiem błon komórkowych. Wchodzą w skład wielu hormonów, cholesterolu oraz innych ważnych substancji wewnątrzkomórkowych.

 

Podaż tłuszczu jest bardzo ważna, jednak nie da się ukryć, że spożywamy ich za dużo. Tłuste mięso, śmietana, masło, kiełbasa, oliwa itp. powodują, że nasz organizm dostaje więcej niż tak naprawdę potrzebuje. Do niepożądanych składników diety zaliczanych do kwasów tłuszczowych nasyconych zaliczamy m.in. smalec, margarynę, tłuste mięso itp. Należy ograniczyć je do minimum. Powodują one powstanie złej frakcji cholesterolu HDL, co może prowadzić do miażdżycy.

 

Natomiast tłuszcze jedno, a zwłaszcza wielonienasycone mają bardzo dobry wpływ na organizm człowieka – od ograniczenia HDL i zwiększenia dobrej frakcji cholesterolu LDL, do lepszego funkcjonowania układu krążenia i mózgu. Zdrowe tłuszcze znajdziemy w oliwie z oliwek, tłustych rybach, omega-3, omega-6, nasionach rzepaku, siemienia lnianego, słonecznika, maśle orzechowym, oleju lnianym czy orzechach. Tłuszcze powinny stanowić od 20 do 30% wartości energetycznej dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka. U sportowców może być to trochę niższa wartość, w zależności od uprawianej dyscypliny sportowej.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
0 komentarzy