Czy jajka są zdrowe?
09:14, 06 maja 2015 0 komentarzy

Do niedawna panował pogląd, że jaja są niezbyt zdrowe i nie powinny być zbyt często spożywane. Obecnie dietetycy są zgodni, że właściwości jajka są na tyle istotne, że warto je jeść. Spożywanie jajek w codziennej diecie wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

 

Jajko zawiera w sobie wodę (prawie 75%), białko (ok. 13%), tłuszcz (w tym prawie 4% cennych tłuszczów nienasyconych) oraz węglowodany. W jajkach znaleźć też można niektóre witaminy - A, D, E, K oraz B2 i B12.

 

Najcenniejszym składnikiem jajka jest białko. To białko pełnowartościowe, które zawiera wszystkie niezbędne dla funkcjonowania organizmu aminokwasy, także te, których nie potrafimy sami wyprodukować. Spożywając jajka, dostarczamy organizmowi wapń, żelazo, magnez, fosfor i potasu. Bez nich wiele narządów wewnętrznych, kości i stawy nie pracowałyby tak wydajnie. Żółtko natomiast jest źródłem lecytyny, która nie pozwala, by cholesterol odkładał się na ścianach naczyń krwionośnych, a także luteiny, stanowiącej ochronę przed promieniowaniem słonecznym. W latach 70. wypowiedziano wojnę cholesterolowi, który w sporym stężeniu występuje w żółtku. Dziś jajko wraca do łask. Okazuje się, że w jajku są także substancje obniżające poziom cholesterolu - lecytyna i kwasy omega-3. Żadne naukowe badania nie potwierdziły bezpośredniej zależności między jedzeniem jajek a poziomem cholesterolu.

 

 

Jego zawartość we krwi człowieka zależy od wielu innych czynników - genów, wieku, płci, wagi, sylwetki i aktywności fizycznej, a także od chorób, np. cukrzycy. Obecne w jajku lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają pozbyć się cholesterolu i obniżają poziomu trójglicerydów we krwi. Według polskich dietetyków i kardiologów osoby zdrowe mogą jeść 1 jajko dziennie. Ale ten, kto ma podniesiony poziom cholesterolu - maksymalnie 2-3 jaja tygodniowo (właściwie żółtka, bo białka można jeść bez ograniczeń). Im więcej spożywamy warzyw, owoców, a mniej potraw obfitujących w tłuszcze zwierzęce, tym częściej możemy pozwolić sobie na jajko.  Pod względem składu aminokwasów, czyli związków białkowych, jaja są najdoskonalszym produktem pochodzenia zwierzęcego. Do tego stopnia, że służą za punkt odniesienia przy badaniu wartości innych białek. Jako jedyny produkt zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, tzn. te, których organizm człowieka nie wytwarza, a które są dla niego niezbędne i dlatego musi je otrzymywać z pokarmem.

 

Dwa jaja o masie 58 g pokrywają w 35 proc. dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te aminokwasy. 100 gram białka to 90 proc. wody, 9 proc. aminokwasów, ok. 1 proc. węglowodanów i tylko 45 kcal. Smak i wartość odżywcza jajek w dużej mierze zależą od sposobu odżywiania kur. Najwyżej cenione są jaja wiejskie, pochodzące od kur żyjących w naturalnych warunkach i karmionych naturalną karmą. Najsmaczniejsze są wiosną, podczas gdy kura odżywia się młodą trawą. To wtedy mają najwięcej witaminy A i D. Poznać można po intensywnym kolorze żółtka. Barwa żółtka może być efektem podawanej karmy. Jeśli kura dostaje kukurydzę to żółtko jest pomarańczowe, gdy pszenicę to jest jasnożółte. Obecnie można kupić jajka light ze zmniejszoną ilością tłuszczu, wzbogacone witaminami, kwasami omega-3 oraz z dwoma żółtkami. Otrzymuje się je, karmiąc kury paszami beztłuszczowymi, z dodatkiem witamin lub glonów. Jajka z dwoma żółtkami znoszą kury młode, z jeszcze nieukształtowanym układem hormonalnym.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
0 komentarzy