Ziemniaki jako element diety
09:40, 27 kwietnia 2015 0 komentarzy

Ziemniak to jedno z najtańszych warzyw. Niestety jest rzadko doceniany i często posądzany o powodowanie nadwagi. To jednak nieprawda.

 

Przeciwnie do tego, co się powszechnie sądzi, ziemniaki są warzywem. Dostarczają energii i witamin, posiadają niezaprzeczalne walory odżywcze.

 

Wbrew panującemu przekonaniu ziemniaki wcale nie tuczą, są raczej niskokaloryczne. Ugotowane w mundurkach, dostarczają 76 kcal/100 g, podczas gdy ta sama ilość chleba zawiera 250 kcal, a 100 g makaronu - 150 kcal.

 

Spożywane w niewielkich ilościach z pewnością nie szkodzą. Jednak jeśli przestrzega się ściśle diety należy zapomnieć o przekąskach wytwarzanych z ziemniaków takich jak frytki, chipsy itp. Smażone na głębokim tłuszczu ociekają zgubnymi kaloriami.

 

Ziemniaki najlepiej jeść gotowane, pieczone lub grillowane - wtedy zawierają najmniej tłuszczu. Najwięcej witamin ziemniak zawiera tuż pod skórką, jak większość warzyw i owoców. Ziemniaki zawierają węglowodany złożone (20g/100g ) sycą, a także dostarczają sporej dawki energii. Aby ją w pełni wykorzystać, lepiej jest ugotować ziemniaki na parze lub w łupinach.

 

Ziemniaki są przede wszystkim jarzyną, a oprócz tego skrobią. Im są młodsze, tym więcej zawierają aktywnego błonnika co pozwala przeciwdziałać zaparciom i biegunkom. Ziemniaki zawierają witaminę C a także witaminy z grupy B (B1, B3, B6), niezbędne do ogólnego metabolizmu.

 

Aby w pełni te witaminy wykorzystać, starajmy się gotować ziemniaki krótko. Jedząc ziemniaki możemy uzupełnić niedobór magnezu, jaki często występuje u kobiet, które się odchudzają. Ponadto zawartość potasu zapobiega skurczom mięśni. Co więcej ziemniaki zawierają żelazo, które w połączeniu z witaminą C przeciwdziała utracie żelaza przez kobiety podczas menstruacji.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
0 komentarzy