Niedoceniana witamina C
09:31, 27 lutego 2015 0 komentarzy

Witamina C jest potrzebna do produkcji kolagenu czyli białka, które tworzy pod nabłonkiem dodatkową warstwę utrudniającą przedostawanie się wirusów do wnętrza organizmu. Witamina C pełni funkcję wspierania białych ciałek krwi. Jest niezbędna do produkcji limfocytów, które niszczą zainfekowane komórki. Od ich sprawności zależy jak szybko nasz organizm upora się z infekcją.

 

Witamina C jest substancją nietrwałą, rozkładającą się częściowo w czasie gotowania. Średnie dzienne zapotrzebowanie dziecka na witaminę C wynosi od 40 do 75 mg a człowieka dorosłego od 75 do 100 mg. Głównym źródłem witaminy C są świeże oraz właściwie przetworzone owoce np. dzika róża czy czarna porzeczka, natka pietruszki i warzywa. Dobrym źródłem witaminy C są świeże owoce i soki cytrusowe, ale także kiszona kapusta.

Witamina C podnosi odporność organizmu, pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia, uczestniczy w procesach metabolicznych, przyspiesza proces gojenia się ran i zrastania kości, uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych, uczestniczy w regeneracji witaminy E, ułatwia przyswajanie żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych, hamuje powstawanie w żołądku rakotwórczych substancji.

Niedobór witaminy C w organizmie może przyczynić się do osłabienia naczyń włosowatych, a także doprowadzić do rozwoju niedokrwistości. Ponadto może dojść do rozwoju szkorbutu, astmy oraz zmian w kościach i chrząstkach. Do głównych objawów niedoboru witaminy C zalicza się osłabienie, szybkie męczenie się, brak apetytu, skłonność do występowania siniaków, rozpulchnione i krwawiące dziąsła, trudności w gojeniu się ran czy też bóle mięśni i stawów.

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta przy ciężkim, długotrwałym wysiłku fizycznym, podczas wymiotów, zaburzeń czynności jelit i braku łaknienia. Przyjmować ją powinni także osoby starsze z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, palące papierosy, kobiety w ciąży i karmiące. Witamina C jest substancją rozpuszczalną w wodzie, nie jest gromadzona w organizmie, tylko wydalana wraz z moczem i potem. W związku z tym trudno ją przedawkować. Jeśli jednak jej dzienne spożycie przekroczy 1000 mg mogą wystąpić bóle brzucha, nudności, wymioty, biegunka i wysypka skórna.

Człowiek nie wytwarza witaminy C, w związku z tym musi ją dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi średnio od 40 do 50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
0 komentarzy