Burza w szklance wody, czyli jak i ile pić aby być zdrowym
23:04, 06 listopada 2014 1 komentarz

Jak wszyscy wiedzą woda to chyba jedyny napój, który nie zawiera kalorii, pod warunkiem że jest czysta, niesmakowi. Doskonale uzupełnia minerały, przyspiesza metabolizm oraz nawilża skórę.

 

Jednak nie można jej pić bez umiaru. Zbyt duża ilość może być niebezpieczna. Aby cieszyć się zdrowiem należy pić jej odpowiednie ilości. Pół litra dziennie to stanowczo za mało. Wokół spożywania odpowiednich ilości wody nie raz powstaje wiele zamieszania. 

 

Jedni twierdzą, że wodę należy pić dopiero wtedy jak odczuwa się pragnienie, ponieważ według ich teorii popijana co chwilę powoduje, że krew się rozrzedza i spada poziom sodu, co z kolei może skutkować różnymi dolegliwościami takimi jak np. bóle głowy. Przeciwnicy tej teorii są jednak zdania, że potrzeba picia czyli pragnienie już jest objawem odwodnienia. Prawda jednak leży po środku. Pić trzeba kilka razy w ciągu godziny po parę łyków, co daje łącznie niecałą szklankę. Wypijanie poniżej 2 szklanek dziennie, w dłuższej perspektywie czasu może powodować zaburzenia pracy nerek, a nawet doprowadzić do poważnych chorób np. kamicy nerkowej. Odwodnienie niesie również ryzyko zwyrodnienia stawów, problemów z sercem i układem trawiennym. 

Według Europejskiej Federacji ds. Bezpieczeństwa Żywności powinniśmy wypijać około 2 litrów wody dziennie. Jeżeli jest się aktywnym fizycznie, dużo się ćwiczy lub też ma się stwierdzony niedobór pierwiastków powinno się pić więcej wody z dużą zawartością różnych pierwiastków. Jest to też wskazane podczas przebywania w wysokich temperaturach. Na co dzień powinno się pić wodę źródlaną lub przegotowaną. Jest ona optymalna, by utrzymać elektrolity na odpowiednim poziomie. Pozwala to na to, by sprawnie funkcjonowało nasze serce, cała gospodarka hormonalna oraz mózg. Ostatnie doniesienia pokazują, że popijanie wodą posiłków przyspiesza metabolizm tłuszczu, co pomaga utrzymać prawidłową wagę. Jeśli ma się skłonność do obrzęków np. nóg powinno się pić wodę z niską zawartością sodu. Jeśli nie przepada się za zwykłą wodą można sobie ją zmieszać np. z sokiem z cytryny, dorzucić listek mięty etc. Nie należy jednak sięgać po wody smakowe, które wyglądają niewinnie a wbrew pozorom niektóre z nich to bomby kaloryczne tak jak kolorowe napoje. 

Nie tylko ilość wody jest niebezpieczna, ale także czas, w jakim zostanie dostarczona ona do organizmu. Jak mówią dietetycy zbyt duża ilość wody wypita na raz powoduje, że nagle spada stężenie minerałów, a rozcieńczona krew zwiększa objętość, co utrudnia jej pompowanie. Nadmiar wody może także wywoływać obrzęki, również mózgu. Należy więc uważać na wody wysoko zmineralizowane. Jeśli ma się skłonność do kamicy nerkowej powinno się unikać zbyt dużych ilości wody z wapniem. Jeśli chodzi o to czy pic wodę gazowaną czy nie gazowaną, to zależy to od indywidualnych preferencji. Każda jest dobra, jednak wody mocno gazowanej nie powinny pić osoby mające problemy żołądkowe lub wrzody.

wstecz
Aby móc dodawać komentarze należy być zalogowanym użytkownikiem. Logowanie
1 komentarz
Nowicjusz
jacekp
18:28, 19 listopada 2014
Zgadzam się. Sam staram się wypijać ok. 1,5 litra wody w ciągu dnia. Czasem nawet więcej jak jestem po meczu.